مطالب کاربردی و مقالات انجمن بهينه‌سازی مصرف انرژی ايران

انرژی هیدروالکتریک

انرژی هیدروالکتریک از آب به توربین آبی و به گردش در آوردن توربین و آلترناتور متصل به آن به دست می‌آید.

مقدار برق به دست آمده به مقدار و ارتفاعی که آب سقوط می‌کند تا به توربین برسد، بستگی دارد. برای این منظور اقدام به ساختن سدهای مخزنی می‌کنند تا آب ذخیره شده در پشت آن برای تولید برق و کشاورزی و احیانا" آب شهری استفاده شود.

انرژی هیدروالکتریک چون یک منبع تجدید شونده به حساب می‌آید و آلودگی محیط زیست را به همراه ندارد و به خصوص از آب آن می‌توان برای امور کشاورزی و شرب اهالی استفاده کرد، بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.

در کشورهای آسیایی و آفریقایی ظرفیت انرژی هیدروالکتریک از همه جا بیشتر است، ولی متاسفانه کمتر از جاهای دیگر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است به طور کلی کشورهای صنعتی جهان حدود 2 درصد و کشورهای درحال توسعه حدود یک درصد از برق آبی جهان را تولید می‌کنند. با این همه تا کنون تنها از 18 درصد پتانسیل قابل بهره‌برداری برق آبی جهان استفاده شده است.

پیش‌بینی می‌شود در دو دهه اول قرن بیست و یکم میزان رشد تولید الکتریسیته از منابع آبی 25 درصد در سال باشد. با این وصف انرژی برق آبی هم چنان بزرگترین منبع انرژی تجدید‌پذیر باقی خواهد ماند و تنها عوامل اقتصادی و زیست محیطی می‌توانند پتانسیل واقعی این منبع را محدود کنند.

دو سوم منابع برق آبی در کشور چین قرار دارد. طرح‌های برق آبی ممکن است خسارات زیست محیطی به همراه داشته باشد. مثلا"ساخت جاده برای دسترسی به نیروگاه نصب پایه‌های انتقال نیروی برق و سرانجام ساخت سازه خود سد ممکن است زیستگاه طبیعی را مورد تخریب قرار دهد. انحراف مسیر رودخانه هنگام ساختن سد ممکن است صدماتی از قبیل مرگ و میر ماهی به وجود آورد.

به طور کلی در مورد نیروگاه‌های آبی کوچک صدمات زیست محیطی در مقایسه با منافع آنها و تولید الکتریسیته قابل توجه نیستند.



ساير مطالب مرتبط با انرژی هیدروالکتریک

انرژی زمین‌گرمایی (ژئوترمال)

ژئوترمال از کلمه‌ی یونانی ژئو به معنی زمین، و (ترمال) به معنی گرما و گرمایی گرفته شده‌است. بنابراین، انرژی ژئوترمال به معنای (انرژی زمین‌گرمایی) یا انرژی با منشا درونی زمین است.

سوخت‌های گیاهی و انرژی بیومس

سوخت‌های گیاهی به دست آمده از پسماندهای جنگلی و محصولات کشاورزی جهان، به نوعی بزرگترین منبع ذخیره‌ی انرژی خورشیدی به شمار می‌آید

انرژی امواج دریا و انرژی اقیانوسی

اقیانوس‌ها منابعی عظیم از انرژی حرکتی‌اند،که به صورت امواج، جزر و مد و جریانهای همیشگی سطحی یا زیر آبی، ناشی از اختلاف حرارت نقاط گوناگون، دیده می‌شود.

انرژی باد

باد هوای در حال حرکت است. باد به وسیله‌ی جذب گرمای نیم یکنواخت سطح کره‌ی زمین که حاصل عملکرد خورشید است به وجود می‌آید.

انرژی خورشیدی

خورشید سرچشمه ی عظیم و بیکران انرژی است،که حیات زمین به آن بستگی دارد و همه‌ی انواع دیگر انرژی نیز به گونه‌ای از آن نشات گرفته‌اند.
کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به انجمن بهينه‌سازی مصرف انرژی ايران می‌باشد.